Nuffnang

Wednesday, December 18, 2013

Sampai bila yer nak bayar hutang

Perkara pertama yang dibuat setelah dapat gaji adalaah bayar hutang. Bayar hutang banyak, dan baki baru boleh guna untuk kegunaan diri sendiri. Sebabnya, hutang wajib bayar, kan, Seronoknya kalau ada wang lebih dan boleh bayar hutang sekali gus. Tapi entah bila lah boleh buat begitu.

Paling best bila tiada hutang yang perlu dbayar, dapat belanja sesuka hati. Tapi, dalam kehidupan sekarang, susah nak hidup begitu. Kata orang, kalau tak berhutang, memang tak sah. Beli kereta, rumah. Semuanya berhutang. Lagilah dalam diri, ada kemahuan yang ingin dikecapi. pergi berjalan, rasa barang mewah, nak baju cantik, tapi, perlu ukur baju di badan sendiri.

Sebenarnya, ini peringatan untuk diri sendiri, agar lebih berhemah apabila berbelanja. Jangan ikut hati, nanti mati. Perlu ada simpanan dan buatlah sikit pelaburan untk masa hadapan. Di mana ada kemahuan, di situ pasti ada jalannya. Walau duit bukan segalanya, tapi sebab duitlah orang sengsara dan boleh buat gembira. Paling teruk, sebab duit, orang sanggup buat apa sahaja. 

Sampai bila nak kene bayar hutang?

Saturday, August 17, 2013

Selepas dua minggu raya


Rasanya raya tahun ini memang meriah. Masuk dua minggu raya, masih ada lagi kedai tak dibuka. Mungkin sebab cuti sekolah pun dua minggu, jadi ramai ambil peluang ini untuk beraya sepuas-puasnya.

Bagi saya lak, cukup-cukuplah. Bukan apa, sebab banyaknya pulus terbang. Dari sebelum, sedang dan selepas. Kesannya amat besar. Lagilah tahun ini, umur semakin besar, jadi tanggungjawab pun besar. Saya masih belum berkeluarga, masih tinggal dengan emak dan abah. Jadi tak dapat saya bayangkan kawan-kawan yang sudah mempunyai komitmen dengan pasangan dan anak-anak. Memang banyak duit diperlukan. Agaknya, wang untuk menghadapi raya perlu disediakan enam bulan sebelum tibanya musim ini. Aduii.....

Lagipula, kita tak tahu bila lagi wang akan diperlukan. Jadi, simpanan memang kene ada. Kalau tak ada back up, bagaimana nak hadapi segala kemungkinan yang berlaku? Bukan diminta, tapi kan baik kalau sediakan payung sebelum hujan.

Selepas raya ini juga menyedari saya bahawa selepas ini, saya memang amat perlu berjimat, menyimpan dan mencari wang tambahan. Komitmen semakin tinggi, wang banyak diperlukan. Tapi ia bukan mudah. Jadi, azam selepas raya, bekerja dengan bersungguh, dan berjimat.


Jom tambah pendapatan melalui Facebook. Bagaimana dengan facebook, tanpa jual produk, boleh mengahasilkan pendapatan. Cara mudah dan dimentor pula oleh pakar fb. :)





LuarkotakFB

Sunday, August 11, 2013

Wang Simpanan dan Wang Kecemasan

Selamat Hari Raya 2013....



Seronoknya menyambut hari raya, tetapi pada usia semakin dah banyak ni, kemeriahan dan semakin kurang. Lebih banyak rasa bebanan dan tanggungjawab. Bebanan dari segi kewangan dan tenaga, dan keinginan nak seperti orang lain.

Orang lain pakai baju baru, jadi, hari raya, mesti ada baju baru, langsir baru- semua melibatkan wang. Tambah lagi keperluan lain, sebab masa raya ni lah nak berjalan sana sini, melawat saudara mara, maka, wang tambahan pun perlu disediakan juga. Untuk minyak dan paling penting - wang kecemasan, kerana ia boleh berlaku pada bila - bila masa sahaja.

Tapi sayang, perkara terakhir tersebut, iaitu wang kecemasan susah nak diadakan. Walhal, kita dah lama diajar, sediakan payung sebelum hujan. Jadi, kita perlu bersedia dengan segala kemungkinan. Sebab, baru-baru ni, berlaku pada saya. Jadi, bila wang tiada, bagaimana? Tapi sama juga kalau semua simpanan di dalam saham amanah, atau emas, tiada tunai yang dapat digunakan segera, keadaan sama juga. Tiada wang, susahlah.

Saya pernah membaca bahawa kita memerlukan 6 bulan wang kecemasan. Tapi kalau anda bekerja, 3 bulan. 6 bulan jika anda berniaga. Tapi bagaimana lah nak adakan simpanan kecemasa sedangkan gaji yang ada pun hanya cukup-cukup sahaja. Bagaimana nak jawab soalan ni yer?



Sunday, July 28, 2013

Cuci Buah Pinggang

Ini adalah post yang saya baca di Facebook. Tertarik denan info yang diberikan, jadi saya letaklah di sini...

Ia mengenai bagaimana kita dapat menjaga buah pinggan dengan hanya RM1. Ia bagus memandangakan kita amat memrlukan buah pinggan ni, dan apa yang kita buat untuk menjaganya? Jadi, tak salah rasanya untuk mencuba tips ini.

Selama bertahun-tahun kita mengunakan buah pinggang dalam proses biologi badan, kandungan garam dan racun yang kita tidak tahu bertapa banyak jumlahnya, dan kita tidak pernah mencucinya kecuali bagi yang bermasalah sahaja, tapi tahukah anda dengan hanya RM1.00, anda mampu mencuci buah pinggang yang banyak berjasa pada kita ini, caranya mudah sahaja beli seikat daun SUP, cuci bersih-bersih , potong kecil2 , masukkan kedalam periuk , masukan air bersih , didihkan untuk sepuluh minit sahaja , sejukkan , tapis , masukkan kedalam botol yang sesuai dan disimpan dalam peti sejuk , amalkan meminumnya segelas sehari , insyaaallah anda akan rasa perubahannya , segala kandungan garam dan racun2 akan dikumuhkan melalui air kencing. Daun SUP telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita dan ia adalah semula jadi!


Saturday, July 27, 2013

Raya dan Bonus RM500

Sebelum raya lagi, kawan-kawan dah sibuk mengenai bonus, dan amat risau kalau tiada bonus. Bila bonus atau sesetengah kata bantuan raya dah masuk, masih ada lagi kata-kata ...

Apa nak buat, duit penting dan amat perlu.Kalau tiada duit, susahlah. Lagilah nak raya, banyak sangat duit nak kene guna.

Yang saya pula, sibuk fikir cemana nak tambah duit, dan cepat bayar hutang. Aduii, sebab situatsi seperti mengharap bonus dan wang lebih akan sentiasa berlaku, dan saya takut dan tak mahu menjadi orang yang risau tentang duit. Sebab sekarang ni, mana-mana pergi, topik yang selalu keluar akan berkaitan duit.

Jadi, sekarang ni memang kene ukur baju di badan sendiri lah. Kalau tak mampu, buatlah alar kadar. Masalhnya, hati kata kene ada, dan mampu waktu itu, tapi akhirnya. Contoh, hendak beli baju mahal, di tangan ada tunai yang lebih mencukupi, dan belilah. Tetapi setelah beli, pakai hanya sesekali.

Bila dah tiba waktu tiada duit, baru fikir ... kan bagus kalau aku tak beli barang itu, beli yang murah pun ok juga.

Jadi, di mana silapnya? ...

Jom tambah pendapatan di sini ...


LuarkotakFB

Thursday, May 23, 2013

Kenapa perlu kerja dengan betul, kuat dan bersungguh-sungguh



Realitinya dalam hari ini, semua barang mahal, semakin ramai orang pandai dan persaingan sungguh sengit. Jadi, untuk ke hadapan, memang perlu bekerja bersungguh-sungguh dan bekerja kuat. Hendak dapatkan apa yang dihajati, jadi perlulah bekerja, bukan meminta supaya apa yang diingini diperolehi. Tiada benda yang senang dalam dunia ini.

Senaraikanlah segala hutang, dan keinginan yang diingini. Mampu ke untuk dihabisi hutang yang ada? Mampu ke untuk mendapat apa yang dihajati? Susah kan?

Memang ada cara yang mudah, tapi kata orang, senang dapat, senang pergi. Jadi, tiada yang senang. Tapi bagi yang selalu dapatnya dengan mudah, tahniah, tapi ada juga pendapat orang, hanya langkah pertama paling susah, tetapi jika dah teruskan, ia jadi semakin mudah. Apa yang penting adalah langkah pertama tersebut.

Kadang-kadang pula terjadi, terpaksa memulakan langkah pertama berkali-kali. Kerana tiada fokus atau cepat putus asa, dan palig bahaya, cepat bosan. Ini adalah cabarannya. Cabaran yang paling susah adalah datangnya dari diri sendiri, sebab tu ada hadis mengatakan orang yang paling berjaya adalah orang yang dapat mengawal dirinya, mengawal nafsunya. Maaf, saya lupa hadis mana.

Jadi, kita perlu bangun dan fokus. Sebab, kalau lambat sangat, semakin lambatlah kita nak mencapai cita-cita yang diinginkan.  - Tapi ingat, kita tak pernah lewat untuk memulakan sesuatu. Yang penting mula. :)
Ini adalah bebelan pagi-pagi oleh saya. :)

Sunday, February 17, 2013

Bila tak mampu

Kadang-kadang selalu jumpa benda yang nampak best, cantik danmenawan dah hati kata nak, tapi hakikatnya tak mampu.

Apabila melihat orang lain yang mampu membeli dan memakai barang mewah dan hati pun kata nak, tapi tak mampu.

Terjadi pula apabila diri terasa rendah kerana memakai barang lama, walhal sudah ramai yang memakai yang baru, ikut peredaran masa, tapi kerana tak mampu ....

Masalahnya, tau diri sendiri tak mampu, tapi tetap ada kemahuan untuk memilikinya. Ia boleh jadi nak suami hensem, nak rumah bungalow, nak kereta four wheel drive ( ini saya), tapi bila ukur baju kat badan sendiri, memang tak layak, sebab tak mampu.

Dalam law of attraction ( undang-undang penarikan), kita boleh memilikinya, tapi ada cara dan sabar. Kata kunci di dalam undang-undang ini adalah sabar, yakin dan berusaha. Bukan mudah juga, sebab usaha yang perlu dijalankan perlukan disiplin dan keyakinan diri.

Tapi sekarang, nak benda tu, dengan cepat. Nak kurus cepat, nak pandai cepat - berita gempar, bila cepat benda tu datang, cepatlah benda tu hilang.

Jadi, bila tak mampu, sedarlah diri wahai hati dan  minda. Mungkin bukan sekarang. Sabarlah. Terimalah apa yang ada dengan hati penuh kesyukuran. Sebab ramai lagi yang di lura sana serba kekurangan.

Sunday, February 3, 2013

Bestnya sikap tak kisah



Bestnya sikap tak apa ...

Tak apa adalah sikap tak kisah diperlakukan bagaimana pun, walau disakiti. Apa pun orang buat pada kita, tak per, abaikan dan balik semula seperti semula, walau kejadian itu amat menyakitkan hati.
 Orang kata, sikap tak apa, tak patut ada. Kita perlu mengambil hak kita dan membalas apabila diperlakukan dengan tidak adil. Tetapi untuk buat seperti memerlukan kekuatan dan ketabahan.

Kuat untuk menemplak balik apa yang diperkatakan orang itu dan mempertahankan hak diri apabila diserang. ALa-ala peguam lah. Walau apa pun yang dikatakan, mereka akan mencari jalan untuk menegakkan hak mereka walau sampai perlu menegakkan benang yang basah.

Saya tak ada kekuatan itu dan juga tak mampu untuk membuat tak kisah. Hati terasa sakit dan masih teringat apa yang diperkatakan oleh orang tersebut walau kejadian itu telah berbulan berlaku. 

Keadaan semakin susah sebab saya perlu melihat diri dia banyak kali. Oh Oh...Sebab itu saya katakan, bestnya sikap tak apa, boleh abaikan perasaan itu dan buat tak tahu sahaja.
Untuk sebab itu, saya kagum orang yang tetap mampu tersenyum pada orang yang telah memperlekehkannya dan tetap menjadi kawan. Mampu berborak dan ketawa. Bilalah saya boleh buat begitu.

Saya pun seorang yang keras hati, jadi untuk beralah dan membuat seperti biasa rasanya tidak mampu. Rasanya apa yang dia buat terlalu perit untuk saya telan. Bukan tak pernah alaminya, dan saya akan mengambil masa bertahun untuk buat seolah kejadian itu tak pernah berlaku. Cuma yang pasti,sekarang saya akan meletakkan dinding antara saya dan orang itu dan tak boleh buat sebaik yang saya pernah buat.

Hanya sekarang, saya sedang mencari kemampuan untuk berhadapan dan tersenyum dengan orang itu dan berborak seperti orang normal dan tidak buat seolah-olah saya sedang bermusuh dengan dia.
Teringat suatu cerita di Televisyen, di mana walau mereka tersenyum, berpelukan, tetapi sebenarnya di hati mereka saling membenci, tetapi tetap mampu berlakon di hadapan orang lain. Orang lain ingatkan mereka berkawan rapat, tetapi rupanya mereka bermusuhan....
Oh yer, hidup kan hanya lakonan, kan?

Mengenai wang KWSP

 Sesuatu yang perlu difikir...

Sesuatu yang saya belajar semasa mengambil lesen unit trust mengenai wang kwsp ...

Katakan anda bersara usia 55 tahun dengan wang kwsp sebanyak rm100,000.

Perbelanjaan bulanan anda pula sebanyak RM2000, jadi RM100,000 / 2000 = 50 .. maksudnya wang kwsp anda selepas pencen hanya mampu bertahan selama 50 bulan sahaja iaitu selama 2 tahun 2 bulan sahaja.

Oh oh... jika begini keadaannya, bukankah anda perlu bekerja untuk menampung keperluan hidup anda?

Bila fikir keadaan seperti, takut rasanya. Memang rezeki ada di mana-mana, tetapi kene rancang juga, kan?


Friday, January 11, 2013

bestnya online shopping

Saya pernah dengar, orang kata shopping itu terapi untuk tekanan bagi wanita, dan saya akui, sebagai wanita, saya pun suka shopping. Tapi syukur, saya tinggal jauh dar bandar, jadi untuk saya pergi ke tempat yang jauh semta untuk shopping, memang tak akan terjadilah. Jadi, saya alirkan kegemaran saya itu kepada membeli belah secara maya.

Rupanya membeli secara maya lagilah bahaya. Sebab utama, kita tak perlukan tunai, hanya beli sahaja melalui bank in transfer atau kad. Untuk orang yang telah melakukannya beberapa kali, memang ia mudah.

Dahulu, saya suka sangat boleh membayar bil dan hutang melalui internet, tapi kini membeli belah dengan internet pun jadi semakin mudah lagilah saya suka. lagilah seronok sebab kadang-kadang dapat pula harga best. Tapi walau bagaimana pun masih kene berhati-hati apabila berbelnaja yer... peringatan untuk diri sendiri.





Wednesday, January 9, 2013

keadaan dah berubah

Saya anak orang felda. Duduk rumah ada tanah, dan janji pada diri sendiri bila dah besar nak ada rumah bertanah juga. Tapi keadaan dah berubah sekarang ni, rumah bertanah amatlah mahal. Untuk itu saya bersyukur dibesarkan dalam keadaan yang sungguh selesa. 

Tapi sekarang, semua mahal. Memang perlu merancang dan berusaha untuk mendapat apa yang diingini. Bukan suatu yang mustahil. Sedangkan abah mampu bekerja di ladang dan akhirnya ada rumah yang selesa. Ia, apa yang saya inginkan, saya mampu dapat tetapi perlu bekerja kuatlah. Bijak juga perlu. 

Tapi dalam keadaan sekarang, dengan dengan terlalu banyak pengaruh, susahnya nak capai apa yang diingini. Yer, semakin hari cabaran terlalu banyak, dan keadaan memang dah amatberubah

Tuesday, January 8, 2013

Seronoknya berjalan

Sudah beberapa hari melepasi tahun 2013, dan sampai ke hari ini, saya masih lagi teringat betapa seronoknya tahun 2012. Tahun yang amat mencabar, tetapi dalam masa yang sama, teramat hebat dan seronok. Terlalu banyak perkara yang terjadi yang saya sendiri tidak sangka saya berpeluang melaluinya dan merasanya.

Perkara yang saya rasa paling seronok telah terjadi pada saya adalah melancong ke Beijing. Satu perjalanan yang terjadi melalui perbincangan bersama kawan baik yang akhirnya dizahirkan. Dan ia menjadi satu kenangan yang amat indah.

Saya orangnya tidak suka berjalan. Kenapa perlu, sebab saya selalu berjalan dan berpindah. Sejak sekolah menengah, saya telah merasai hidup luar dari rumah dan apabila saya berusia 29 tahun, saya kembali ke rumah mak abah saya. Itu pun kerana perpindahan tempat kerja. Berjalan memerlukan banyak perkara, nak fikir apa yang perlu dibawa dan wang. Tapi rupanya kerana banyak pergi berjalanlah mendewasakan saya. Membuka mata saya kepada banyak perkara. Satu perkara yang saya tidak hargai sebelum ini. Betullah kata orang, banyak berjalan, luas pandangan.

Pertama kali berada di negara orang, wah, terasa lain rasanya. Anginnya berbeza dan keterujaan begitu meninggi. Saya pernah ke Singapura beberapa kali, tetapi tidaklah rasa begitu pelik, sebab udara lebih kurang sama jer dengan udara di Johor... (saya orang Johor). Semasa kami sampai, cuaca begitu dingin dan sejuk. Kemudian lainnya persekitaran. Melihat orang negara China seperti dalam drama China dan mendengar sendiri mereka berbahasa Mandarin, kerana bahasa Mandarin mereka lain daripada kita di sini. Memang ia membuka mata saya.

Kalu orang lain, mereka suka bergambar, tapi saya tak. Saya lebih suka merasai suasana dan mengahayati keadaan di sana ( hihihi, macam bagus jer), tapi betul, itulah saya. Saya juga lebih gemar mengambil gambar suasana. Ada satu kejadian pelik mengenai kamera semasa saya di Tembok Besar China. Kamera saya, Canon S95, tetiba kehabisan bateri sedangkan saya telah charge bateri sebelum itu. Memang pelik. Agaknya kamera saya tak tahan sejuk. Tetapi apabila balik hotel, kamera berfungsi dengan baik. Memang sedih sebab tak dapat ambil gambar dengan banyak.

Ada beberapa pengalaman menarik sepanjang saya di sana. Semasa di Tembok besar China, saya tidak mampu nak panjat sampai ke atas. Dengan baju berlapis dan tetiba tenaga hilang, jadi saya saya hanya mampu mendaki sedikit sahaja. Agak terkilan. Kemudian, saya berjalan seorang diri di kawasan tersebut. Masa tu, kamera masih berfungsi, jadi saya dengan memberanikan diri meminta seorang wanita mengambilkan gambar saya. Walau wanita tersebut tidak mampu berbahasa Inggeris, tetapi, dia bersetuju. Siap ambilkan gambar saya dari pelbagai arah. Wanita itu pula seolah menjadi photographer untuk saya. Wanita tersebut juga amat hebat. Sebabnya dia berjalan di tembok besar China tersebut dengan memkai kasut tumit itnggi yang runcing. Sedangkan saya tidak mampu untuk bertumit walau jalan biasa. Wah, memang mengagumkan.

Wah, rasanya banyak lagi pengalaman hebat yang saya temui semasa di sana. Pengalaman ke sana menjadikan saya ingin lagi berjalan. Walau ia hanya tempoh yang singkat, tetapi seronok. Ia membuka mata saya dengan pelbagai situasi yang menyeronokkan. terima kasih, Naf sebab pergi bersama saya.

Gambar ini Pakcik Beca ... baik sungguh Pak cik ni melayan saya yang bertanya... walau pun yanga saya boleh tanya ' Ni hen lei Ma - ( awak penat ke? ) - heheheheh