Nuffnang

Tuesday, June 24, 2008

Sabar itu sebahagian daripada Iman

Sabar, susahkan? Bagi saya amat susah dan mencabar. Pernah tak rasa tetiba nak marah seseorang? Adakah anda akan terus marah atau diam. Kadang-kadang dan selalunya kerut muka anda akan menunjukkan sama ada anda sabar atau nak makan orang itu.

Semakin dewasa seseorang itu, semakinlah banyak cabaran yang dihadapi. Kadang-kadang terfikir mampukah untuk aku hadapinya?

Lagilah pula bila orang secara tidak sengaja menyakitkan hati kita, dan dalam masa yang sama otak dan hati tengah tidak tenteram sebab terlalu banyak masalah yang datang. Tetapi, sabar membuatkan anda dan saya jadi lebih tenteram dan mampu menghadapi masalah yang tiba.

Sebab itu dalam Islam, sabar itu dipandang tinggi dan satu keperluan. Bayangkan anda marah pada pagi-pagi lagi, maka mood anda pada hari tiu akan terus jadi teruk dan nada pun akan melalui hari yang teruk, tetapi apabila anda sabar, senyum dan ambil nafas panjang sebelum membuat apa-apa tindakan, apa jua tindakan anda selepas itu, anda tidak akan menyesal.

Kita dibekalkan dengan akal, minda dan perasaan dan kita perlu guna dengan sebaik-baiknya, kerana itulah yang membezakan kita dengan haiwan, lagi pula kita sebagai umat Islam, kita sedar bahawa sabar itu sebahagian iman.

0 comments: