Malas dan kata - kata penaik semangat

Wah dah lama saya tak update blog saya ni.

Sebab utama, malas. Saya tak nak beri alasan lain sebabnya kalau saya nak dan betul-betul komited, saya akan cari jalan dan saya tak nak jadi orang yang bagi alasan.

Malas, satu penyakit yang amat susah diubatikan. Tambah lagi suka bagi alasan, dan tak komited, maka apa ynag diusahakan, mesti tak menjadi. Sebab itu, saya suka dengan kata-kata perangsang sebab ia menyebabkan saya naik semangat. Contoh senang, ”Malaysia Boleh”. Ia diilhamkan oleh Tun Mahathir, dan ia menjadi kata-kata perangsang bagi rakyat Malaysia di mana- mana sahaja. Dulu masa tgh popular cerita ’ Meteor Graden dengan F4, kata ’caio’ yang bermaksud berusaha (maaf kalau salah) amatlah popular dan rasanya sekarang ’fighting’ diambil dari cerita drama Korea pula menjadi trend.

Antara kata-kata perangsang yang saya suka ialah

Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.
Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

Maaf, saya tak ingat banyak kata- kaat perangsang bahasa Melayu, yang saya ingat, dan simpan banyak dalam komputer semua bahasa Inggeris, tapi saya akan berusaha menambah koleksi kata- kata eprangsanag saya dalam bahasa Melayu.

Mas fighting. !!!!!!!!!!

Comments