kawan dan lawan

Pernah tak rasa marah dengan orang lain sampai nak tengok muka pun tak mampu?


Saya pernah dan saya tengah alaminya. Tapi siapalah saya nak tegur dia yang lebih dari saya dari segala-galanya. Kalau saya mampu cakap dengan dia, maafkan saya, walaupun saya tak tahu mana silapnya. Bagi saya kalau kita berkawan, terimalah orang itu seadanya, jangan kerana cemburu dan rasa tidak puas hati maka dilayannya kawan yang pernah menolong itu seperti sampah. Tidak mengapa, Allah Maha mengetahui.

Ibn Mubarak’s neighbour

“Ibn Mubarak’s neighbour was a Jew. He would always feed him before feeding his own children and would provide clothing for him first then for his children. Some people said to the Jew, “Sell us your house.”

He answered, “My house is for two thousand dinars. One thousand is for the price of the house and one thousand for having Ibn Mubarak as a neighbour!”

(’Aaidh ibn Abdullah al-Qarni)

Comments