Kawan, sahabat, dan ………………..

Saya nak taip musush, tapi rasa tak patut. Ialah, bagaimana kawan boleh menjadi musuh kalau tak kerana ego manusiakan.

Tapi saya pernah alami, tapi taklah sampai ke tahap musuh, Cuma masing- masing tak bertegur sapa dan kalau nak cakap pun dengan nada ego. Silapnya? Entahlah, tapi bagi pihak saya katakana ia berpunca daripada ego.

Saya pernah tulis pasal sabar, sebab saya yakin semua yang berlaku ada sebab dan hikmahnya. Untuk kawan begini, saya tak rasa rugi untuk tidak berjumpa lagi walaupun kadang-kadang kesian dengannya, kasihan kerana kehilangan kawan yang baik seperti saya ini. (ewah berlagak pula, gurau je)

Saya ambil dari kata – kata Mohd Anuar Kamaruddin,

” Perkara termudah adalah mencari musuh dan perkara yang sukar adalah mencari sahabat, semudahnya sahabat menjadi musuh dan sesukarnya musuh menjadi sahabat.”

Betullah kata- kata ini dalam situasi saya. Tapi saya menjumpai perkara begini setelah memasuki alam pekerjaan, dan Al-hamdulillah, ramai kawan baik saya semasa di sekolah dan di universiti masih baik lagi.

Saya teringat kata-kata bahawa ” Jangan menilai buku daripada kulitnya sahaja dan ingatlah pandangan pertama tidak selalu tepat”.

Jengjengjeng, dalam kan maksudnya.


Dan ini adalah kata-kata daripada Saidina Ali bin Abi Talib, suatu peringatan buat saya dan teman semua

"Manusia yang paling lemah ialah mereka yang tidak berupaya mendapat sahabat handai di dalam hidupnya, tetapi yang lebih lemah lagi ialah yang kehilangan sahabat setelah ia mempunyainya."

Comments