Keputusan

Keputusan

Bagaimana nak buat atau nak dapat keputusan terbaik? Susahkan. Tapi, tiada apa yang senang.

Lagi senang nak dapat keputusan baik dalam exam, sebabnya asalkan kita belajar, ikut kata guru, dapatkan restu mak abah, insyaAllah, memang akan dapat keputusan yang baik.

Tetapi bagaimana dengan keputusan harian yang kita perlu buat? Apa yang perlu kita cakapkan, sebab orang kata terlajak perahu boleh diundur, tetapi terlajak kata, tak boleh undur, bagaimana pula dengan terlajak kelakuan? Lagilah susah.

Pernah dengar hidup ini adalah suatu perjudian? Atau, buat jerlah, kesal kemudian tak apa, sebab kalau tak buat lagilah kamu kesal. Bagaimana pula keputusan yang membabitkan wang? Contoh, nak beli tiket kapal terbang hari ini atau lain kali? Takut beli lain kali, harga turun, tapi ada kemungkinan gak harga akan naik. Macam mana ye? Takut pula tiket sold out.

Hal ini berlaku pada angah saya. Angah beli tiket untuk pulang ke johor pada harga RM700 lebih dan tetiba ngah semak, harga turun kepada RM300 lebih. Ngah rugi RM400.

Saya pun tak suka bila saya beli sesuatu tetiba ada pula kata, kamu boleh dapat barang ini pada harga yang lebih murah.

Banyak sebab yang menyebabkan seseorang mengambil sesuatu keputusan itu. Antaranya, faktor masa, faktor kewangan, dan sebab- sebab lain yang saya tak boleh senaraikan sekarang. Susahkan.

Tapi saya tak suka menyesal setelah membuat sesuatu keputusan. Saya belajar daripada pengalaman itu, dan kadang kala saya kerap membuat kesilapan yang sama, tetapi saya selalu senangkan diri dengan berkata dalam hati, manusia memang buat kealahan, sabar, minta bantuan Allah.Walau bagaimana dan apa jua keadaan, kita manusia memang perlu pertolongan dari Allah.

Comments