Nuffnang

Sunday, April 19, 2009

Hargailah apa yang orang dah buat pada kita, walau sekecil zarah

Tetapi susahkan, bak kata orang orang semut seberang laut nampak, gajah depan mata tak nampak. Wah, macam tak kena je peribahasa ni.

Maksud saya, begini. Ini adalah situasinya.

“katakana Aminah berjasa dengan Badariah, tetiba Aminah berkawan dengan Comel, tetapi Badariah tidak suka Comel, jadi Badariah pun bermush dengan Aminah, walhal Aminah tidak buat apa-apa pun, Cuma bberkawan dengan Comel, walhal, Aminah dah bannyak berjasa pada Badariah. Macam kacang lupakan kulit. Bukan setakat lupa, tetapi jadi musuh pula.

Angah ada kata pada saya, hal seperti ini dah biasa berlaku. Ttettapi kenapa berlaku begini, lupkah Badariah pada jasa Aminah yang telah banyak membantu. Lainlah Aminah yang lupakan Badariah dan terus kawan dengan Comel, mungkin lain ceritanya, tapi Aminah masih baik dengan Badariah walau Badarriah terus menerus menyakitkan hati si Comel.

Untuk menghadapi perkara ini, amat susah dan menyakitkan hati. Kenapa harus membenci? Bukankkah kita semua sudah belajar, cemburu, dengki mendengki adalah permainan syaitan, tetapi belajar hanya teori, tetapi untuk praktis amatlah susah.

Begitu juga dengan sabar, sabar bukan mudah. Perlukan kekuatan dan ketabahan. Jadi cara yang saya praktikkan untuk hadapi keadaan yang memerlukan kesabaran adalah melakukan perkara lain yang tidak berkaitan dengan perkara yang menyebabkan saya memikirkan amsalah itu, contohnya menumpukan perhatian untuk cari duit, untuk tambah duit menggunakan internet. Bukan mudah dan memerlukan kerja kuat, tetapi tidak bermakna ia mustahil. Ye, saya mahu menambah pendapatan saya, Cuma sekarang saya tengah belajar untuk tidak mempedulikan tanggapan orang pada saya.

Susah dan amat mencabar sekali. Kadang-kadang saya rasa mahu lari daripada perasaan kecewa ini, tetapi tidak tahu bagaimana.

Jadi, my last resort : berdoa dan terus berdoa.

0 comments: