Walau apa pun, teruskan, jangan berhenti

Kadang-kadang rasa tertekan apabila apa yang kita mahu, tidak pernahnya dapat, ataupun dapat, tidak seperti yang kita mahu. Lagi menambah kekusutan dalam hati dan perasaan apabila masalah lain timbul, peritnya hati.

Fikiran menjadi terganggu, dan hati menjadi tertekan. Buat apa pun rasa tak kena. Semangat menjadi hilang. Nak buat kerja pun sudah tiada semangat. Sebab itu saya rasa hairan dengan mereka yang boleh berjaya dalam keadaan susah. Bagaimana mereka buat ye?

Saya tahu, kita perlu tabah, sabar dan redha dengan ketentuannya. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Allah itu maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya. Saya tahu pasal itu.

tapi untuk melalui saat - saat kesusahan itu sungguh perit dan susah. Mood jadi tidak baik, hati jadi tidak tenteram dan fikiran pun terganggua. Jadi apakah yang perlu saya lakukan?

Kadang-kadang kerana masalah diri, orang lain yang menjadi mangsa. Kemarahan pada diri sendiri dilepaskan kepada orang lain. Kalau bertemu dengan kawan yang memahi tidak mengapa, tetapi bagaimana pula jika kawan tidak memahami?

Manusia, saya akan sentiasa melakukan kesalahan. Manusia belajar dari kesalahan yang dibuat, dari kepayahan yang dihadapi agar diri menjadi lebih kuat, tabah dan sabar dalam mengahrungi cabaran yang lebih getir pada masa hadapan.

Walau apapun, jangan menglaah pada keadaan. Sentiasa bersyukur dengan apa yang ada, belajar kawal emosi dan jangan lupa untuk memohon pertolongan dariNya, kerana Dia jugalah Maha mengetahui, Maha Pengasih lagi Maha Pengampun.

Comments