Jauh perjalanan luas pandangan aka pengalaman itu milikku

Dahulu saya tidak gemar berjalan dan melawat mana – mana tempat pun dan lebih suka duduk di rumah, sebabnya saya mudah penat bila berjalan. Sebabnya selalunya perjalanan jauh, tapi sekadar tengok sesuatu yang dituju itu sekejap sahaja. Habis masa dan wang sahaja. Lebih baik duduk. Tetapi saya silap.

Rupanya melalui pengalaman yang ditempuhi sepanjang perjalanan, pelbagai perkara baru saya temui. Bukan sekadar kawasan baru, tetapi orang baru dan suasana baru. Walau sekejap, tetapi ia begitu berharga.

Sebenarnya bukan destinasi yang dituju yang mengujakan saya, tetapi menempuhi perjalanan sepanjang menuju ke destinasi yang mematangkan dan menambah pengalaman saya. Bak kata seseorang, live in the moment, hargai pengalaman yang ditempuhi sepanjang perjalanan, kerana menuju destinasi memang penting, tetapi proses untuk sampai ke destinasi juga sama penting.

Pengalaman yang ditempuhi itu adalah milik saya. Ia tidak boleh dibeli dengan apa-apa jua, walau semahal mana pun ia dibeli dan dijual. Ha, sebab tu orang selalu kata, hargai setiap apa yang datang pada kamu, kerana kamu tidak tahu bila lagi ia akan datang lagi kepada kamu. Ohhh, baru saya faham. Betullah kata orang, semakin jauh perjalanan, semakin luas pengalaman. Now I’m waiting for a road trip dengan angah and his family. Tak per, duit boleh dicari ngah. Heheheh. Nasib baik adik ngah ni baik tau. 

Comments

nafees said…
ya.... dengan pengalaman perjalanan juga, mampu mematangkan diri....menjadikan diri lebih bersyukur.....bukankah melihat keajabian allah sesaat lebih baik dari slat malam semalaman....... subhanallah