kenapa perlu yakin




Pernah jumpa tak orang yang mempunyai keyakinan tinggi dan terasa iri hati dengan orang tersebut. Saya pernah dan saya terasa kerana saya bukanlah seorang yang berkeyakinan. Tetapi kerana sikap penakut dan keyakinan yang rendah terlampau banyak dan peluang bagus yang saya terlepas. Apabila terlepas, mula mencari pelbagai alasan sedangkan perkara tersebut boleh dihalang  apabila mempunyai keyakinan yang tinggi.  Walau perkara itu adalah benar, tetapi kerana takut, kerana ragu-ragu, maka tidak berani walhal henya bertanya, semua kerana keyakinan kerana ragu-ragu.

Masa sekolah kan diajar berani kerana benar? Kenapa takut walaupun perkara itu benar? Kerana tak nak sakitkan hati orang, kerana rasa orang itu faham. Padahal tiada siapa ada kemampuan telepati, kemampuan membaca fikiran orang lain, jadi perlu beritahu. Jika tidak, diri sendiri yang akan sakit nanti. Memang tidak semua akan terima, tetapi perlu berani menghadapi kesudahannya. Walau teruk, lagi bagus sebab sekurang-kurangnya kita cuba. Daripada tidak berusaha. Jika tidak kita akana menanggup kesan akibat kesalahan orang lain. Ayat biasa ‘ Ala, akak lupalah, kenapa awak tak ingatkan?”. Walhal sebab utama tak nak beritahu kita tak nak sakitkan hatinya. Saiap yang suka diiingatkan pasal kerja yang mereka perlu buat. Sebab kita ada persepsi, bila orang tegur pasal pekerjaan kita, maksudnya kita salah. Orang kita tak boleh terima kesalahan sendiri, walau sebenar mana kesalahannya. Jadi, jadilah berani.

Buat diri sendiri juga, jadilah berani, jadilah seorang yang mempunyai keyakinan tinggi.  Sebab utama terlampau banyak perkara yangterelepas apabila tiada keyakinan dalam diri.

Comments