Berbelanja secara maya

Pernah satu ketika, ada pendapat mengatakan pos dah tak relevan lagi akan kewujudannya... sebab ada internet. Siapa ajer lah yang nak tulis surat, pergi pejabat pos, beli setem dan poskan surat bila interent memudahkan semuanya. Tetapi, perasan tak sebab ada internetlah, penggunaan pos semakin amat relevan.

Yang saya maksudkan adalah berbelanja di alam maya. Kalau dulu pos hanya hantar surat dan sekali sekala barang, kini, sebab internetlah pos semakin hari semakin hantar barang-barang yang kadang-kadang amat besar. Sebab tu mereka hantar barang pun sekarang pakai van.

Bagi saya, amat seronok dan mudah berbelanja di internet. Cari barang begitu mudah, hanya taip di mana-mana ejen carian dan pilihlah. Nak banding harga pun lagi mudah. Maka, jimatlah masa, tenaga dan wang sebab tak perlu pergi jauh-jauh untuk mencari barang. Amat bagus untuk saya yang duduk di luar bandar dan tempat membeli belah jauh. Yang seronoknya, pilihan lagi banyak, dapat mencari maklumat kebaikan produck dengan mudah dan pelbagai kebaikan lain.

Tetapi seperti ketagihan membeli belah secara biasa, ketagihan beli belah secara maya pun ada. jadi pandai-pandailah jaga diri tu yer. Dan potensi menambah lemak amatlah tinggi. Sebab hanya duduk berjam-jam tanpa mengeluarkan peluh. Lainlah berbelanja seperti biasa, kene pegi kedai ke kedai, berjalan seluruh pusat beli belah sampai tak sedar sudah berjam-jam di situ. Itu dah kira senaman. Betullah kata orang, setiap perkara itu ada pro dan kontranya. Tempat yang saya paling suka pegi untuk beli belah di internet adalah di lelong. ^_^

Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net


Comments