Update : Beli rumah



Sebelum ni saya bercerita mengenai proses membeli rumah dansetelah hampir tiga bulan berurusan dengan agen dan kebanyakan masa menunggu jawpaan dari agen, akhirnya  saya kini menunggu peguam untuk finalize the process... harapnya beberapa bulanlah, jadi sempat kumpul duit untuk bayar yuran guaman. Duit dah banyak digunakan ke arah lain ... huhuhuhuhu.

Lagipun Sebab saya beli rumah atas tangan dan melibatkan agen, jadi kosnya, wahhhh, 1/5 daripada harga kos rumah... huhuhuhu....

1/5 itu termasuk harga 10% downpayment, lawyer initial fee lah (buka fail)  dan macam-macam.  Tetapi perlu dimaklumkan bahawa rumah saya berharga bawah rm70k dan dibeli di Johor.  Katakan rumah saya berharga rm65k, 1/5  adalah 13k, (dan ini bayaran peguam belum settle, perlu paling kurang rm3k lagi... wahhh)

Kata agen saya, prosedur beli rumah di Johor, terutama rumah yang dibeli dari orang lain, lain caranya berbanding dengan negeri lain.  Pasal ni, kene google lah.

 Surat perjanjian telah ditandatangani dan loan dengan bank pun dah lulus. Sekarang ni tunggu dari pengesahan daripada agensi perumahan. Tak sabar rasanya nak jadi tuan milik rumah tersebut. Walau pun tujuannya nak dijadikan sewa, tetapi ada rumah atas nama sendiri, rasa bangga sangat-sangat. Ya Allah permudahkan urusan hambaMu ini. :)

Comments