Menulis is Penat dan Susah sebenarnya ...


Menulis itu memenatkan, penat otak dan fikiran …

Tapi ia akan mudah apabila kita menulis sesuatu dari hati, sesuatu yang kita faham … ia akan mudah, tetapi, kalau dipaksa menulis, memang susah …

Menulis juga merupakan suatu kemahiran …kemahiran yang memerlukan pembacaan yang banyak, pengetahuan yang luas dan keinginan yang matang, bukan berlandaskan keuntungan semata…

Orang kata, buat apa yang kita minat, duit, rezeki akan datang kemudian … Tak tahulah jika ia betul atau tak …

Orang yang tahu membaca, dan menulis, tidak semestinya mampu menjadi penulis yang baik …

Sebab itu tak semua orang mampu menjadi penulis, menjadi pengarang yang hebat… seperti JK Rowling penulis kisah Harry Potter atau Ramlee Awang Murshid …

Menulis perlukan kemahiran dan penilaian dari orang yang mengatakan penulisan kita adalah bagus ... sebab itu adanya pekerjaan proofreader, copywriter, editor, yang akan menyemak penulisan seseorang .... 

Tapi, kalau ada minat, teruskan ...

Bagi saya, saya menulis kerana ia cara saya mengeluarkan apa2 yang terlintas dalam hati dan minda ... 

Ada masa saya rasa penat sangat tapi kebanyakan masa saya rasa seronok ... Tapi tak adalah nak jadi penulis yang hebat, mungkin suatu hari nanti...

 

Comments