Kata-Kata Hikmah

Entah kenapa, saya rasa lebih senang cari English Quote daripada bahasa Melayu Quote. Maksud saya kata-kata yang mempunyai maksud mendalam daripada ayat tersebut. Saya pula tak pandai mereka kata-kata sedap, biasanya ambil daripada buku sahaja. Tapi hari ini, saya letakkan kata-kata “sedap” yang berjaya saya kumpulkan untuk kegunaan kita bersama .

Tapi bila difikirkan balik, ini mungkin kerana bahasa melayu ada banyak peribahasa yang indah tapi banyak yang sudah dilupakan. Lagi pula, kebanyakan quote bahasa Inggeris kebanyakan dibuat oleh orang yang dah terkenal kerana kejayaan mereka. Lepas ini saya akan kumpulkan pula kata-kata perangsang dan kata-kata mendalam daripada orang kita. Mesti ada banyak yang boleh dijadikan iktibar.


“Kebijaksanaan adalah wap air, kemasyhuran adalah kebetulan, kekayaan boeh terbang. Hanya satu benda kekal, keperibadian”.

“Semua orang kaya sehingga ada seorang yang cuba menjadi lebih kaya”.

“Ucapan yang bagus mempunyai pembuka dan penutup yang baik, kedua-duanya mestilah diletakkan berhampiran”

“Keupayaan adalah sedikit keutamaan tanpa peluang”.

“Keupayaan adalah harta bagi orang miskin”

“Kita patut hidup dan belajar, tetapi pada saat kita sudah belajar, ia terlewat untuk hidup”.

“Ingat tiga perkara ini dalam hidup anda setiap hari : saya mahu… saya berhak…. Saya boleh….”

“Setiap makhluk dilahirkan sendirian dan mati pun sendirian”

“Di sebalik setiap pertelingkahan adalah ketidakpedulian seseorang”.

“Bencana ada dua jenis: malang bagi kita dan nasib baik bagi orang lain”.

“Sehelai rambut di kepala bernilai dua di berus”.

“Kehidupan hanya boleh difahami dengan melihat ke belakang, namun ia mesti hidup dengan memandang ke hadapan”.

“Jika anda tidak tahu arah tujuan anda, anda mungkin terlepas apabila sampai di sana”.

“Lebih baik kalah pada perdebatan dan memenangi kawan daripada kalah pada kawan dan menang perdebatan”.

“Kesabaran adalah peneylesaian terbaik untuk setiap masalah”.

“Manusia dungu mencari kegembiraan dalam kejatuhan. Yang pandai menananmnya dengan semangat yang betul”.

“Kerja adalah ibadah. Kerja adalh meditasi apabila dilakukan dnegan semangat yang betul”.

“Tanpa kekayaan hati, harta kekayaan adalah pengemis yang hodoh”.

“Begitu mudah menjadi gembira, begitu susah menjadi mudah”.

“Memori masa lalu dan harapan masa depan menyebabkan kesakitan, kebimbangan dan ketakutan”.

“Manusisa lalu mempunyai keyakinan manakala zaman moden hanya empunyai pendapat”.

“Kunci kejayaan ialah apabila dapat membezakan antara perkara berkaitan daripada yang tidak berkaitan”.

“Hidup seperti permainan chess, yang mempunyai pandangan ke hadapan akan menang”.

Comments