Hidup tak pernah cukup, kan?

Sudah lama saya tidak mengemas kini blog saya, sebabnya saya tidak mempunyai computer sejak saya masuk ke IPG. Tapi atas pertolongan seseorang, saya sudah ada laptop. Terima kasih.

Saya dah tak tanam anggur lagi, tapi latihan di IPG bukan mudah dan amat mencabar. Tapi tak apakan, sebabnya tiada perkara yang mudah.

Pada mulanya saya agak ragu-ragu untuk menerima, sebab saya tidak berapa yakin untuk menjadi guru, tapi setelah melalui minggu orientasi, saya mula menanam nekad untuk menjadi guru. Apabila mendengar pengalaman pelbagai rakan pelatih lain, saya mula rasa bersyukur kerana terpilih. Fighting !!!!!!

Tapi saya tidak mahu bercerita tentang pengalaman saya di IPG kerana masih banyak masa untuk itu. Tapi nak kongsi pengalaman saya pasal berbelanja. Sebabnya saya tidak sedar selama ini saya sebenarnya seorang yang kuat , berbelanja. Kisahnya begini. Kerana baru datang ke tempat orang dan tinggal di tempat asing, di fikiran sentaiasa ada sahaja barang yang kurang yang perlu dibeli. Akibatnya saya telah membeli barangg yang tidak saya perlukan. Rasanya lepas ini, saya tak nak jadikan tabiat berbelanja di supermarket yang besar, sebab teramat lah tempting untuk saya membeli barang barang yang mengakibatkan saya membeli barang yang saya tidak sepatutnya beli dan akkibatnya, maka bayaklah duit dibelanja. Dahlah elaun lambat lagi masuk. Lagilah parahkan.

Jadi tips untuk berbelanja
buat senarai barang yang perlu dibeli
mesti ikut senarai barang yang perlu dibeli. Jangan sampai barang yang diperlukan tidak dibeli, tapi barang yang tidak diperlukan dibeli.
jangan bawa wang lebih, bawa secukupnya untuk barang keperluan ssahaja. Jadi anda akan terfikir banyak kali sebelum membeli barang yang mempengaruhi anda untuk membeli.
sebolehnya jangan guna kad plastic anda, even debit kad, sebabnya ia akan menyebabkan anda berfikir, aku ada duit lagi di bank, rilekslah. Boleh guna. Kan bagus duit itu menjadi bukit di situ tanpa anda mengusiknya. Jangan sampai anda tak tahu ke mana wang itu menghilang.
dahulukan perkara penting
buat senarai yang penting untuk anda pada MASA HADAPAN. Sebabnya anda akan berfkir banyak kali sebelum membuat pembelian yang anda terpengaruh. Contoh seperti saya, saya listkan perbelanjaan masa hadapan saya. Bayar PTPTN, beli kereta, beli rumah, dan banyak lagi. Maksudnya, saya sedar keperluan saya berjimat jadi ia akan membuat saya berfiikir sebelum belanja sesuka hati saya.


Oklah kot buat masa ini. Sebabnya saya perlu menyambung buat assignment. Setiap orang ada cara tersendiri untuk menggunungkan duit mereka. Saya Cuma kongi tips saya.

Oh yer, last tip saya, saya akan sentiasa fikir, tak apa barang kurang, asalakan saya tahu memaksimakan penggunaan barang yang saya ada, pasti cukup. Sebab selalu terjadi, barang akan terlebih daripada keperluan sebenarnya. And jangan lupa recycle.

Comments