Susahnya ........................... melepaskan

Apa ye yang senang dalam hidup ini?
Susahlah, amat susah. Kadang-kadang rasa sesak nafas dan rasa macam tak mampu nak buat apa - apa. penat, sangat penat.

Tapi, walau apapun, jangan patah semangatkan. Kena selalu cakap pada diri, tak apa, mesti boleh. Jangan putus asa. Salah, kalah itu biasa terjadi. Hidup memang macam ini. Hidup umpama roda. Masalah pula akan senantiasa datang. Jangan mengeluh.

Seseorang pernah cakap pada saya, mesti tahu untuk lepaskan (let go).

Maksudnya, jangan simpan apa yang tidak disukai dalam hati. lepaskan, mesti lepaskan. Jangan biarkan ia tersimpan jadi pekasam dalam diri, kerana lama-lama ia akan memakan diri sendiri. Susah, memang susah. Saya baru belajar untuk lepaskan.

Tadi patutnya siapakan assigment yang berlambak, tapi saya ambil masa kemas bilik dan buang barang yang tidak boleh digunakan. Kadang-kadang saya selalu simpan barang yang rosak , yang saya selalu fikir mesti suatu hari nanti akan boleh guna. Tapi macam mana nak guna balik jam RM10 yang dah rosak masuk air? Then saya buang kertas yang saya tahu tak akan diguna pakai oleh saya lagi. kemudian terjumpa segala resit yang diguna oleh saya membeli barang. saya tak sanggup nak tengok berapa membazirnya saya. tapi saya buat calculation dan ia bukan suatu yang cantik. tapi let go. dah lepas, biarkan lepas, tapi jadikan pengajaran dan jangan ulangi lagi.
iap hya
Setiap apa yang kita lalui ada pengajarannya, dan kita mesti belajar daripada pengajaran tersebut.

saya ingat lagi, suatu yang amat saya sukar lepasakan adalah pengalaman sekolah rendah terutama sehingga darjah lima. Tapi, ia takkan berulang lagi.

Apa yang penting masa hadapan. Kena rancang bagaimana saya mahu mencorakkan masa hadapan saya.

Kemudaian bagaimana cara saya dapat jadikan impian saya menjadi realiti, itu lebih baik daripada saya menghabiskan masa menyesali perkara yang dah lepas. Itu gunanya lupa, sebab selalu jer kita rasa lupa itu sesuatu yang rugi dan menyusahakan, tapi lupa ada hikmahnya. belajarlah menerima bahawa setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Comments