Mesti ada hikmah di sebalik sebarang kejadian.

Saya amat percaya kepada kata-kata hikmah ini. Sebab utama, saya dah banyak kali alaminya. Tapi sebelum itu, penting saya ingatkan supaya kita jangan cepat putus asa, komen, komplen, menegeluh dan berfikir buruk tentang sesuatu ynag menimpa kita. Contoh, bayangkan anda dalam teksi menuju ke lapangan terbang, dan tetiba teksi yang anda niaki rosak dan keadaan lalu lintas pula amat teruk meneyebabkan anada terlepas menaiki kapal terbang tersebut. Anda marah dan kecewa. Tidak lama selepas itu, anda mendapat tahu bahawa kapala terbang yang anda sepatutnya naik terhempas dan penumpang dalam pesawat tersebut semua terkorban, tetapi anda terselamat. Bukankah kejadian teksi rosak itu sebenarnya satu hikmah uuntuk anda?

Pernah tak anda alami keadaan seperti ini? Saya telah mengalaminya banyak kali dan ia menyebabkan saya selalu berfikir positif dan yakin dengan kuasas Allah. Kita Cuma manusia lemah, kita Cuma mampu merancang, tapi Allah jua yang menentukan. Saya tak tahu sejak beberapa hari ini, kata-kata jangan putus asa kerap diulang oleh saya. Saya suka dengan sikap tidak mengalah, tapi masalah utama saya adalah untuk konsistent. Susah sangat.

Tapi bak kata orang ’ orang ynag berjaya bagi kejayaan, orang yang kalah bagi alasan’, jadi saya simpulkan sikap tidak konsistent saya adalah kerana semagat saya yang tidak kuat. Memang susah nak maintain a high spirit dalam apa jua yang kita nak buat, jadi tips dari saya, tulis apa yang awak hajatkan, tampal dan tulis progress ataupun perkembangan yang anda telah dapat dalam mengejar cita-cita tersebut. Kalau boleh, tampal besar-besar dan baca sebanyak kali yang anda mampu setiap hari. Ini adalah cara untuk menambah semangat anda untuk terus berusaha mencapai apa jua kehendak anda.

Comments