Nuffnang

Friday, August 31, 2012

Bahaya Tak kisah / tak per...

Pernah tak apabila orang bertanya kamu, dan kamu jawab, boleh jer, tak per, ok jer....

Hmm, sebenarnya itu bukanlahsuatu jawaan yang baik. Sebab dalam tak per / boleh jer / ok jer / terkandung risiko yang banyak.

Contoh  :
Jom pegi tengok wayang petang ni? - AKu ok jer - kemudian bila kamu sampai, perlu tengok cerita yang kamu tak suka, contoh cerita hantu... jadi perlu dapatkan lebih maklumat sebelum kata jer...

Bila kata ok jer, itu member anggapan kamu jenis yang tak kisah, dan memberi peluang untuk orang ambil kesempatan pada kamu. Orang akan ada perspektif, apa sahaj yang orang buat, rancnag, kamu akan buat dan tak kisah.

Ada masa, kata-kata ini elok, sebab itu menunjukkan kamu bukan seorang pemilih dan senang diajak berunding, tetapi ....

Yang tak baiknya pula, orang akan ambil kesempatan ke atas kamu. Kata-kata seperti itu seolah-olah memberi lesen kepada orang lain untuk mempergunakan kamu.

Saya kenal orang seperti ini dan ia adalh tabiat yang susah nak ditukar. Kasihan orang ini, sebab hati dia tak terjaga dan dia seperti lalang. Takut nak berkata tak sebab tak nak orang tidak sukakan dia.

Jadi, apa-apa pun lepas ni, pastikan diri sendiri terjaga dahulu sebelum nak ok dengan apa yang orang lain katakan pada diri kamu. Fikir sebelum bertindak dan bercakap. Ingat tau... ---->




0 comments: