beza beli rumah dan kereta



Lebih senang rupanya nak beli kereta daripada beli rumah. Kenapa yer banyak sangat prosuder (salah eja ke?) nak beli rumah berbanding kereta? Kalau kereta, pilih kereta, bayar downpayment, tunggu loan lulus, kemudian tandatangan perjanjian dan dapatlah kereta. Walau beli kereta second hand, prosuder nya lebih kurang sama kan?

Pengalaman saya beli kereta amat mudah. Downpayment hanya RM350 dan agen terus buat urusan yang lain-lain. Semua proses pembelian tak sampai pun sebulan dan kereta sudah dalam tangan .
(Saya tidak galakkan memberli kereta dengan downpayment yang rendah- ini adalah kesilapan saya dan elakkannya)

Tetapi dalam urusan membeli rumah, prosesnya amat rumit. Kadang-kadang terasa pelik sebab kadang-kadang harga kereta lagi mahal dari rumah, tetapi tidak serumit membeli rumah. Ia mungkin disebabkan melibatkan banyak pihak, jadi ia menjadi rumit dan memakan masa. Agaknya sebab itu orang lagi suka membeli kereta dan menukar kereta kerana urusan mudah? Hanya jangkaan sahaja.

Rumah boleh menjadikan aset dan kini saya sedang berusaha untuk membeli rumah pertama saya. Kerana kesukarannya dan kos yang tinggi, maka kini saya berusaha untuk mencari wang tambahan dan berjimat sedaya upayanya. Sedaya boleh tidak mahu meminta pertolongan mak abah. Semoga berjaya. Kadang-kadang terasa nak membeli dan memakai handphone baru, tetapi akan ku simpan impian itu demi mendapatan rumah pertamaku.

                             Nak handphone ni  .... huhuhu



Gambar hanya hiasan. Ini adalah rumah idamanku, siap dengan halaman yang luas. Tetapi rumah yang ingin dibeli rumah teres dua tingkat. 


Comments

kyo_9 said…
hmm..
camtu rupanya..
plan gak nk beli rumah tapi dengar citer cam susah gile je nk dapat loan.. kemungkinan besar memang kena pakai pihak ketiga ntk kes ak :(
Masz said…
Saya pun br nak apply loan. Tetapi ada sesetengah bank tak buat loan under 100k huhuhu