Mengabaikan perasaan...

Kadang-kadang apa yang kita rasa itu tak semestinya betul, kan?

Kadang-kadang apa yang kita rasa itu akan membuatkan kita jadi sedih dan tak tenteram, kan?

Kadang-kadang pula, perasaan menipu kita...

Sebab itu orang kata, fikir dalam-dalam, jangan hanya ikut perasaan sahaja... tetapi dalam banyak perkara, perasaan melampaui fikiran. Perasaan menguasai diri dan akhirnya keputusan yang salah yang dibuatnya. Apa yang keluar dari mulut selalunya berasakan apa yang dirasakan ketika itu. Main cakap sahaja, sebabnya rasa lagi cepat diluahkan dan berfikir ambil masa yang lambat daripada  hati yang pantas bertindak. Sebab itu perlu jaga perasaan. Jaga hati supaya tenang selalu dan jangan mudah melenting dan mengelabah.

Orang kata terlajak perahu boleh diundur, tetapi terlajak kata dan perbuatan, oh oh, naya akibatnya. Kadang-kadang tu pula, perasaan perlu diabaikan untuk kebaikan diri sendiri. Perlu buat analisis pro dan kontra nya sesuatu keputusan apabila ia dibuat.

Penyataan ini dibuat sebab saya selalu terlepas kata dan akhirnya menyesal sendiri. Tetapi kene ingat, manusia memang buat salah, so learn from it. We grow up from the mistake that we learn and then we want to be better, by avoiding the same mistakes that we kept doing it. Peace. :)




Comments