Nuffnang

Saturday, February 15, 2014

Jangan Suka menangguh Kerja

Kenapa suka menangguh kerja? Sebab ada benda lain yang lebih seronok untuk dibuat daripada buat kerja yang sekarang, kan?


Sudah tahu, kesan dan akibat menangguh kerja, tapi, masih kerap buat, tak serik-serik.
Ala, boleh buat nanti, ala, siaplah...Itu adalah alasan yang selalu diberikan, kepada sesiapa sahaja.

Sebenarnya, kesan tangguh kerja, paling teruk ditanggung pada diri sendiri. Sebabnya diri sendiri yang perlu menyiapkan kerja tersebut, bukan orang lain pun, dan apabila tak siap, sendiri yang tanggung.

Mengapa yer, jadi begini? Sebab keseronokan yang sedang dinikmati menyebabkan melupaka kepentingan yang perlu difokuskan. Satu lagi, susah nak fokus, macam ada jer benda lain nak buat...

Wah, inilah yang sebenarnya yang sedang dialami oleh diri sendiri. Bila perlu buat hal ni, ada benda lain yang lain yang lebih seronok nak dibuat, akibatnya, tangguhkan kerja lagi.

Masalahnya, akibat menangguh kerja ni, banyak buruk dari baiknya. alau seseorang pernah saya kenali mengatakan yang mereka buat kerja bagus bila dah kene hantar... wahh, maybe sebab adrenaline rush kot...

Jadi, pengurusan masa itu amat penting dan amat perlu dijaga ----- > ingatan untuk diri sendiri.

Diambil daripada blog orang lain : Habis waktu karena digunakan, hilang waktu karena keterlenaan. Kehilangan jam adalah biasa, kehilangan waktu adalah kecelakaan. Hilang jam bisa diganti, hilang waktu apalah jadinya !

0 comments: