Musuh utama

Seorang sahabat pernah berkata bahawa musuh utama seseorang adalah diri sendiri ... dan ada kata-kata popular, musuh utama yang perlu ditawan adalah nafsu sendiri.

Betul sangat-sangat, sebaba semua bermula dengan diri sendiri .... sebab sebagai manusia, kita tidak boleh mengawal keadaan keliling kita, tapi kita boleh kawal reaksi diri kita, sama ada kita mengalah dengan sesuatu, melawan, atau menerima seadanya. Kata sahabat itu lagi, kekuata ada dalam diri sendiri, tapi ia perlu dicari dan dikeluarkan. Ia ada pada setiap manusia, tetapi ia perlu dikeluarkan, perlu dicari oleh tuan empunya diri.

Setiap manusia akan melalui saat dia 'down', lemah, dan ia adalah normal, tetapi bagaimana dia nak bangkit itu yang membezakan setiap manusia. Sungguh mudah pada sahabat itu melayan kawannya ini yang sedang lost dengan diri dia, yang dah merasa selesa dengan keadaan dirinya, yang dah tak mahu berusaha untuk dirinya, tetapi sahabat ini menyuruh dia bangun dan mencari kekuatan sendiri.

Atas sebab itu, blog yang dah lama tak dikemaskini, kini menerima pengemaskinian ... untuk menyuruh diri sendiri bangun dan memaksa diri sendiri menjadi lebih produktif dan berusaha, sebab kita hidup untuk diri kita, dan kalau kita tak boleh push diri sendiri, siapa lagi yang boleh kita harapkan?

Terima kasih sahabat, awaklah sahabat dunia akhirat.

Comments