Mencari wang bukan mudah

Saya seorang pekerja tetap, mendapat gaji setiap akhir bulan, alhamdulillah, satu nikmat yang saya gagal hargai sehinggalah saya lihat kakak ipar saya, seorang suri rumah yang berusaha menambah pendapatannya, untuk membantu suaminya.

Kakak ipar saya membuat roti di rumah, dan untuk membuat roti, bukan mudah. Apalagi hanya dibuat secara kecil-kecilan. Berapa sangatlah untungnya. Tteapi untuk mengahsilkan roti tersebut, dia perlu mencari ilmu, membeli tepung, dan pelbagai bahan lain, Maksud saya, kosnya tinggi, tapi untung tak seberapa. Tapi kakak ipar saya amat gigih, beliau tetap berusaha untuk mencari rezeki, menolong suaminya dan gigih berusaha untuk diri dan keluarga. Jika dibandingkan dengan saya, saya akui, saya pernah kerja gitu-gtu dan tidak berusaha, mengkomplen apabila sesuatu berlaku, dan ini menunjukkan saya tidak bersyukur dengan pekerjaan saya.

Tetapi setelah tengok betapa susah dan berusahanya kakak ipar saya bekerja, saya malu, malu sangat dengan diri saya ini. Rasanya ini telah menjadi tamparan hebat kepada saya. Saya perlu memperbaiki mutu pekerjaan saya dan saya perlu berusaha lebih lagi dalam pekerjaan saya. Ramai lagi orang di luar yang amat berusaha dengan pekerjaan mereka tetapi hasilnya masih tidak seberapa.

Untuk kakak ipar saya, saya kagum dengan akak. Terima kasih kak

Comments